loading...

قیمت دریچه منهول

بازدید : 36
پنجشنبه 18 فروردين 1401 زمان : 10:30

سپتیک تانک فاضلاب خانگی

‎سپتیک فاضلاب خانگی بمنظور تصفیه مقدماتی و پاکسازی پساب خانه ها ، مجتمع های مسکونی و آپارتمان های مسکونی و اداری استفاده می شود. پرکاربردترین ‏ظرفیت سپتیک خانگی 5 مترمکعبی است که برای ویلاهای تک واحدی و آپارتمان های تا 5 واحدی مورد استفاده قرار می گیرد. سپتیک تانک فاضلاب خانگی‎ ‎از مهم ترین و تاثیر گذار ترین واحد های تصفیه و یا به جمله دقیق تر پیش تصفیه انواع فاضلاب خانگی و بهداشتی است. نظر به اهمیتی که مخزن سپتیک تانک فاضلاب خانگی در کاهش آلودگی و مواد آلی فاضلاب دارد، اغلب به عنوان یک راه حل موقت دفع فاضلاب بکار می رود. در این روش کلیه فاضلاب خانه ‏ها بوسیله فاضلاب رو ساختمان وارد مخزن سپتیک می گردد. مخازن فاضلاب خانگی به نحوی طراحی می شود که فاضلاب ورودی به آن تقریباً‌ بین یک تا سه روز باقی ‏می ماند . یکی از مهمترین دلایل استفاده از مخزن تصفیه فاضلاب‎ ‎در تصفیه خانه های بزرگ ، ایجاد سکون در فاضلاب است. انباره تعفن فاضلاب‎ ‎با ایجاد محیطی کارا در ابتدای خط مراحل تصفیه فاضلاب در تصفیه خانه ها علاوه بر ایجاد سکون و تبدیل جریان تند به جریان ‏آرام میتواند با مراقبت مواد فاضلابی نقش بسزایی در تصفیه فاضلاب داشته باشد. سپتیک فاضلاب خانگی ‎در انواع مختلف در اول فرایند تصفیه ‏فاضلاب با ایجاد فرآیندی بی هوازی فرآیند تجزیه فاضلاب را شروع کرده پس در ادامه با فرآیند هوازی فاضلاب را تصفیه مینماید. با این فرق که مخزن سپتیک فاضلاب‎ ‎در اول مسیر روند فرآیند در سری هوازی را سریعتر می کند. سپتیک تانک خانگی می تواند با مواد اولیه بتنی ، ‏ PE ‎تک دو و سه لایه ، دوجداره ‏کورتیوب ، کاروگیت و اسپیرال و نهایتا کامپوزیت یا فایبرگلاس تولید گردد. کمترین قیمت مربوط به گندانبار با جنس بدنه بتنی است. سپتیک فاضلاب خانگی اغلب به ‏شکل استوانه افقی است که از جنس لوله کاروگیت یا لوله انواع دیگر لوله اسپیرال دوجداره پلی اتیلن یا حتی لوله کورتیوب تولید می شود‎.‎

نگرانی های زیست محیطی

در حالی که یک تانک سپتیک که به درستی نگهداری و مستقر شده باشد، مشکلات زیست محیطی بالاتری نسبت به تصفیه متمرکز فاضلاب شهری ایجاد نمی کند، مشکلات خاصی ممکن است با مخزن سپتیک در یک مکان نامناسب ایجاد شود، و خرابی تانک سپتیک معمولاً برای تعمیر یا تعویض هزینه بیشتری دارد. فاضلاب شهری از آنجا که سیستم های سپتیک نیاز بزرگ drainfields ، آنها را برای مناطق پر ساخته شده نامناسب است.

انتشار بو و گاز

برخی از مواد تشکیل دهنده فاضلاب به ویژه سولفات ها در شرایط بی هوازی مخازن سپتیک به سولفید هیدروژن ، گازی تند و سمی تبدیل می شوند. ممکن است متان نیز آزاد شود. نیترات ها و ترکیبات نیتروژن آلی را می توان به آمونیاک کاهش داد . به دلیل شرایط بی هوازی، فرآیندهای تخمیر انجام می شود که ممکن است دی اکسید کربن و/یا متان تولید کند .

مواد مغذی در پساب

مخازن سپتیک به خودی خود در از بین بردن ترکیبات نیتروژنی که پتانسیل ایجاد شکوفه جلبکی در آبراهه هایی را دارند که آب آسیب دیده از یک سیستم سپتیک راه خود را پیدا می کند، بی تاثیر هستند. این را می توان با استفاده از یک فناوری کاهش نیتروژن، یا با اطمینان از اینکه میدان شستشو به درستی برای جلوگیری از ورود مستقیم پساب به بدنه های آب، اصلاح می شود. بیماری‌های بسیار خطرناک برای تماس انسان مانند E. coli و سایر باکتری‌های کلیفرم اغلب به دنبال خرابی تانک‌های سپتیک گزارش می‌شوند.

فرآیندهای تخمیر باعث می شود که محتویات یک سپتیک تانک بی هوازی با پتانسیل اکسیداسیون و کاهش کم باشد که فسفات ها را به شکل محلول و در نتیجه متحرک نگه می دارد . فسفات‌هایی که از یک مخزن سپتیک به داخل محیط تخلیه می‌شوند می‌توانند باعث رشد گیاهان پربار از جمله شکوفه ‌های جلبکی شوند، که می‌تواند شامل شکوفه‌های سیانوباکتری‌های بالقوه سمی نیز باشد.

ظرفیت خاک برای حفظ فسفر معمولاً به اندازه کافی بزرگ است که بتواند بار را از طریق یک تانک معمولی سپتیک مسکونی تحمل کند. یک استثنا زمانی اتفاق می‌افتد که زمین‌ های زهکشی سپتیک در خاک‌های شنی یا درشت‌تر در املاک مجاور یک بدنه آبی قرار داشته باشند. به دلیل سطح محدود ذرات، این خاک ها می توانند از فسفات ها اشباع شوند. فسفات ها فراتر از منطقه تصفیه پیشروی خواهند کرد و خطر اتروفیکاسیون برای آب های سطحی را به همراه خواهند داشت.

آلودگی آب های زیرزمینی

در مناطق با تراکم جمعیت بالا، آلودگی آب های زیرزمینی فراتر از حد قابل قبول ممکن است رخ دهد. برخی از شهرهای کوچک به دلیل این مشکل، هزینه های ساخت سیستم های تصفیه متمرکز فاضلاب بسیار گران قیمت را به دلیل هزینه بالای سیستم های جمع آوری گسترده، تجربه می کنند. برای کاهش توسعه مسکونی که ممکن است تقاضا برای ساخت یک سیستم فاضلاب متمرکز گران قیمت را افزایش دهد، مهلت قانونی ساخت و ساز و محدودیت در تقسیم املاک اغلب اعمال می شود. اطمینان از عملکرد صحیح مخازن سپتیک موجود نیز می تواند برای مدت زمان محدودی مفید باشد، اما با افزایش تراکم جمعیت، به عنوان یک استراتژی اصلاح اولیه کمتر موثر می شود.

آلودگی آب های سطحی

در مناطق مجاور آب با ماهی یا صدف در نظر گرفته شده برای مصرف انسان، سیستم‌های سپتیک که به درستی نگهداری نمی‌شوند و از کار افتاده به سطوح آلودگی کمک می‌کنند که می‌تواند محدودیت‌های برداشت یا بسته شدن برداشت تجاری یا تفریحی را مجبور کند.

سپتیک تانک دفنی

سیستم سپتیک نمونه ای از تاسیسات فاضلاب در محل‎ (OSSF) ‎است. این مخازن می توانند در محل هایی مانند مناطق روستایی که به یک سیستم فاضلاب متصل ‏نیستند مورد استفاده قرار گیرند. نحوه کار سپتیک تانک نیز به این صورت است که تمامی فاضلاب از ساختمان مورد نظر توسط یک لوله انتقال اصلی وارد یک مخزن ‏سپتیک میشود. کار این مخازن این است که فاضلاب را به قدری نگهداری کند که مواد جامد آن در کف مخزن به شکل لجن ته نشین شده و روغن و چربی آن به شکل لایه ‏ای در روی سطح اب ایجاد شوند. سپس فاضلاب مایع (پساب) از مخرن خارج می شود و وارد محل تخلیه می شود. محل تخلیه سپتیک تانک یک گودال حفاری شده کم ‏عمق و سرپوشیده است که در خاک اشباع نشده ایجاد می شود. فاضلاب تصفیه نشده از طریق لوله وارد سطوح متخلخلی میشود که این امکان را به فاضلاب میدهد که به در ‏میان خاک تصفیه شود. فاضلاب در خاک نفوذ کرده تصفیه میشود و در نهایت وارد اب های زیر زمینی میشود. در نهایت فاضلاب در خاک نفوذ کرده و به طور طبیعی ‏باکتری ها و ویروس های مضر آن حذف می شوند‎.‎

نصب سپتیک تانک:

زهکش های سپتیک ، که به آن میادین لیچ یا زهکشی لیچ نیز می گویند ، تأسیسات دفع فاضلاب زیرسطحی هستند که برای حذف آلاینده ها و ناخالصی ها از مایعی که پس از هضم بی هوازی در یک مخزن سپتیک بیرون می آید، استفاده می شود . مواد آلی در مایع توسط یک اکوسیستم میکروبی کاتابولیز می شوند .

یک میدان زهکشی سپتیک، یک مخزن سپتیک و لوله کشی مربوطه یک سیستم سپتیک را تشکیل می دهند .

میدان زهکشی معمولاً شامل آرایشی از ترانشه‌های حاوی لوله‌های سوراخ‌دار و مواد متخلخل (اغلب شن ) است که توسط لایه‌ای از خاک پوشانده شده است تا از رسیدن حیوانات (و رواناب سطحی ) به فاضلاب توزیع شده در آن ترانشه‌ها جلوگیری کند. ملاحظات اولیه طراحی، هم هیدرولیک برای حجم فاضلابی است که نیاز به دفع دارد و هم کاتابولیک برای نیاز اکسیژن بیوشیمیایی طولانی مدت آن فاضلاب. زمینی که برای میدان زهکشی سپتیک در نظر گرفته شده است را می توان منطقه ذخیره سپتیک (SRA) نامید.

فاضلاب:

فاضلاب پس از استفاده از آب شیرین در کاربردهای مختلف تولید می شود، و معمولاً شامل شستشو، شستشو، یا شستن مواد زائد و مواد مغذی اضافه شده به آب در طول این کاربردها می شود. یک تعریف دقیق تر برای فاضلاب عبارت است از آب استفاده شده از هر ترکیبی از فعالیت های خانگی، صنعتی، تجاری یا کشاورزی، رواناب سطحی آب طوفان، و هر جریان ورودی یا نفوذ فاضلاب  در مصارف روزمره، فاضلاب معمولاً مترادف فاضلاب (که فاضلاب ، فاضلاب خانگی یا فاضلاب شهری نیز نامیده می شود ) است، که فاضلابی است که توسط جامعه ای از مردم تولید می شود. معمولاً از طریق سیستم فاضلاب حمل می شود. 

به عنوان یک اصطلاح عمومی، فاضلاب همچنین ممکن است برای توصیف آب حاوی آلاینده‌های انباشته شده در تنظیمات دیگر استفاده شود، مانند

فاضلاب صنعتی: پسماندهای موجود در آب که از انواع فرآیندهای صنعتی مانند عملیات تولید، استخراج مواد معدنی، تولید برق، یا تصفیه آب و فاضلاب تولید می‌شوند .

آب خنک کننده ، با آلودگی حرارتی بالقوه پس از استفاده برای متراکم کردن بخار یا کاهش دمای ماشین آلات توسط هدایت یا تبخیر آزاد می شود.

شیرابه ، نزولات جوی حاوی آلاینده های حل شده در حین نفوذ در سنگ معدن، مواد خام، محصولات یا زباله های جامد

جریان برگشتی ، حمل خاک معلق، بقایای آفت کش ها، یا مواد معدنی و مواد مغذی محلول از زمین های زراعی آبیاری شده

رواناب سطحی ، جریان آبی که بر روی سطح زمین رخ می دهد، زمانی که آب باران اضافی ، آب طوفان ، آب ذوب یا سایر منابع دیگر نمی تواند به اندازه کافی سریع در خاک نفوذ کند.

رواناب شهری ، از جمله آب مورد استفاده برای فعالیت های تمیز کردن فضای باز و آبیاری چشم انداز در مناطق پرجمعیت ایجاد شده توسط شهرنشینی فاضلاب کشاورزی ، تولید شده از عملیات حیوانات محدود

سپتیک تانک دو انباره

در فرآیند تصفیه پساب در مخازن سپتیک فاضلاب، صعود حبابهای گاز در درون مایع مخزن تا حدودی سیر طبیعی ته نشینی مواد جامد را مختل می کند. راه حل این ‏مشکل ساختمان یک سپتیک تانک دو انباره است. به این ترتیب که مواد معلق سبک که از انباره اول خارج می شوند با شرایط مساعدتری در محیط آرام انباره دوم ته نشین ‏می شوند. این کار به خصوص در مواقعی که حجم لجن ته نشین شده زیاد و تجزیه بی هوازی سریعاً در حال گسترش است، بسیار موثر می باشد. لجن انباره دوم معمولاً‌ ‏یکنواخت تر و کف متشکله در آن کمتر از انباره اول است. مواد معلق، پساب چنین دستگاهی نیز کمتر از سپتیک تانک یک قسمتی است. در حقیقت و با توجه به تعاریف ‏فوق مخزن سپتیک دو انباره که بعضا به سپتیک تانک دوجداره نیز از آن نام می برند حوضچه ته نشینی ساده ایست که در آن فاضلاب با سرعتی کم و بطور مداوم در ‏جریان است. لذا مواد معلق ته نشین شده بصورت لجن در کف انباره با کمک باکتری های بی هوازی هضم میشود، و در نتیجه تبدیل به مواد آبکی و گازی شکل می گردد و ‏از حوض خارج می شود لذا از مقدار لجنی که باید تخلیه شود کاسته می شود. طوریکه تخلیه لجن سپتیک تانک حداکثر یک بار در سال و در نهایت ۵ سال یکبار نیاز به ‏خالی کردن پیدا می کند. نکته مهمی که باید حتماٌ رعایت شود این است که در تمام مدت مقدار فاضلابی که از مخزن سپتیک خارج می شود برابر با مقدار فاضلابی باشد که ‏وارد سپتیک می شود. این موضوع در طراحی سپتیک اینگونه می بایست مد نظر قرار گیرد که قطر لوله خروجی از قطر لوله ورودی کمتر نباشد‎.‎

مكانيزم عملكرد سپتيك تانك

ابتدا فاضلاب از طريق لوله ورودي وارد بخش اول سپتيك تانك مي شود. اين بخش كه توسط يك ديواره جدا كننده از بخش دوم مخزن جدا شده است، حجمي معادل دو سوم از كل حجم سپتيك تانك را شامل مي شود. با ورود فاضلاب به اين بخش، مواد معلق و ذرات خارجي به سبب وزن بيشتر خود به سمت پايين حركت كرده و در كف مخزن ته نشين مي شوند. روغن و چربي ها نيز به دليل اين كه داراي وزن مخصوص كمتري نسبت به فاضلاب هستند، به سمت بالا حركت كرده و بر روي سطح شناور مي شوند.

تجمع مواد ته نشين شده در كف سپتيك تانك باعث ايجاد توده اي از لجن شده و ميكروارگانيسم ها و باكتري ها در آن تكثير يافته و رشد مي كنند. واكنش هاي بيولوژيكي كه در جريان تكثير و رشد آن ها اتفاق مي افتد باعث مي شود كه مواد آلي آلاينده تجزيه شده و فاضلاب تصفيه شود. انجام اين واكنش ها همچنين سبب تبديل حجم قابل توجهي از لجن به بيوگاز و كاهش حجم لجن مي شود. بيوگاز توليد شده كه عمدتاً متان است از طريق لوله خروج بيوگاز از سپتيك تانك خارج مي شود. در ادامه پساب بخش اول با عبور از مسير ارتباطي تعبيه شده در ديوار جدا كننده، وارد بخش دوم سپتيك تانك مي شود. در اين بخش ذرات بسيار ريز چربي و روغني كه در فاضلاب باقي مانده باشد، بر روي سطح شناور مي شوند. در نهايت پساب زلال شده از طريق لوله خروجي از سپتيك تانك خارج مي شود.

لجن انباشته شده در سپتيك تانك پس از حدود دو سال نياز به تخليه دارد. به هنگام تخليه بهتر است، كمي از لجن را در سپتيك تانك باقي گذاشت. زيرا اين لجن حاوي ميكروارگانيسم ها و باكتري هاي موثر در تصفيه بوده و تخليه كامل آن ها باعث طولاني شده زمان راه اندازي مجدد بخش بيولوژيكي سپتيك تانك مي شود.

سپتیک تانک فاضلاب خانگی

‎سپتیک فاضلاب خانگی بمنظور تصفیه مقدماتی و پاکسازی پساب خانه ها ، مجتمع های مسکونی و آپارتمان های مسکونی و اداری استفاده می شود. پرکاربردترین ‏ظرفیت سپتیک خانگی 5 مترمکعبی است که برای ویلاهای تک واحدی و آپارتمان های تا 5 واحدی مورد استفاده قرار می گیرد. سپتیک تانک فاضلاب خانگی‎ ‎از مهم ترین و تاثیر گذار ترین واحد های تصفیه و یا به جمله دقیق تر پیش تصفیه انواع فاضلاب خانگی و بهداشتی است. نظر به اهمیتی که مخزن سپتیک تانک فاضلاب خانگی در کاهش آلودگی و مواد آلی فاضلاب دارد، اغلب به عنوان یک راه حل موقت دفع فاضلاب بکار می رود. در این روش کلیه فاضلاب خانه ‏ها بوسیله فاضلاب رو ساختمان وارد مخزن سپتیک می گردد. مخازن فاضلاب خانگی به نحوی طراحی می شود که فاضلاب ورودی به آن تقریباً‌ بین یک تا سه روز باقی ‏می ماند . یکی از مهمترین دلایل استفاده از مخزن تصفیه فاضلاب‎ ‎در تصفیه خانه های بزرگ ، ایجاد سکون در فاضلاب است. انباره تعفن فاضلاب‎ ‎با ایجاد محیطی کارا در ابتدای خط مراحل تصفیه فاضلاب در تصفیه خانه ها علاوه بر ایجاد سکون و تبدیل جریان تند به جریان ‏آرام میتواند با مراقبت مواد فاضلابی نقش بسزایی در تصفیه فاضلاب داشته باشد. سپتیک فاضلاب خانگی ‎در انواع مختلف در اول فرایند تصفیه ‏فاضلاب با ایجاد فرآیندی بی هوازی فرآیند تجزیه فاضلاب را شروع کرده پس در ادامه با فرآیند هوازی فاضلاب را تصفیه مینماید. با این فرق که مخزن سپتیک فاضلاب‎ ‎در اول مسیر روند فرآیند در سری هوازی را سریعتر می کند. سپتیک تانک خانگی می تواند با مواد اولیه بتنی ، ‏ PE ‎تک دو و سه لایه ، دوجداره ‏کورتیوب ، کاروگیت و اسپیرال و نهایتا کامپوزیت یا فایبرگلاس تولید گردد. کمترین قیمت مربوط به گندانبار با جنس بدنه بتنی است. سپتیک فاضلاب خانگی اغلب به ‏شکل استوانه افقی است که از جنس لوله کاروگیت یا لوله انواع دیگر لوله اسپیرال دوجداره پلی اتیلن یا حتی لوله کورتیوب تولید می شود‎.‎

نگرانی های زیست محیطی

در حالی که یک تانک سپتیک که به درستی نگهداری و مستقر شده باشد، مشکلات زیست محیطی بالاتری نسبت به تصفیه متمرکز فاضلاب شهری ایجاد نمی کند، مشکلات خاصی ممکن است با مخزن سپتیک در یک مکان نامناسب ایجاد شود، و خرابی تانک سپتیک معمولاً برای تعمیر یا تعویض هزینه بیشتری دارد. فاضلاب شهری از آنجا که سیستم های سپتیک نیاز بزرگ drainfields ، آنها را برای مناطق پر ساخته شده نامناسب است.

انتشار بو و گاز

برخی از مواد تشکیل دهنده فاضلاب به ویژه سولفات ها در شرایط بی هوازی مخازن سپتیک به سولفید هیدروژن ، گازی تند و سمی تبدیل می شوند. ممکن است متان نیز آزاد شود. نیترات ها و ترکیبات نیتروژن آلی را می توان به آمونیاک کاهش داد . به دلیل شرایط بی هوازی، فرآیندهای تخمیر انجام می شود که ممکن است دی اکسید کربن و/یا متان تولید کند .

مواد مغذی در پساب

مخازن سپتیک به خودی خود در از بین بردن ترکیبات نیتروژنی که پتانسیل ایجاد شکوفه جلبکی در آبراهه هایی را دارند که آب آسیب دیده از یک سیستم سپتیک راه خود را پیدا می کند، بی تاثیر هستند. این را می توان با استفاده از یک فناوری کاهش نیتروژن، یا با اطمینان از اینکه میدان شستشو به درستی برای جلوگیری از ورود مستقیم پساب به بدنه های آب، اصلاح می شود. بیماری‌های بسیار خطرناک برای تماس انسان مانند E. coli و سایر باکتری‌های کلیفرم اغلب به دنبال خرابی تانک‌های سپتیک گزارش می‌شوند.

فرآیندهای تخمیر باعث می شود که محتویات یک سپتیک تانک بی هوازی با پتانسیل اکسیداسیون و کاهش کم باشد که فسفات ها را به شکل محلول و در نتیجه متحرک نگه می دارد . فسفات‌هایی که از یک مخزن سپتیک به داخل محیط تخلیه می‌شوند می‌توانند باعث رشد گیاهان پربار از جمله شکوفه ‌های جلبکی شوند، که می‌تواند شامل شکوفه‌های سیانوباکتری‌های بالقوه سمی نیز باشد.

ظرفیت خاک برای حفظ فسفر معمولاً به اندازه کافی بزرگ است که بتواند بار را از طریق یک تانک معمولی سپتیک مسکونی تحمل کند. یک استثنا زمانی اتفاق می‌افتد که زمین‌ های زهکشی سپتیک در خاک‌های شنی یا درشت‌تر در املاک مجاور یک بدنه آبی قرار داشته باشند. به دلیل سطح محدود ذرات، این خاک ها می توانند از فسفات ها اشباع شوند. فسفات ها فراتر از منطقه تصفیه پیشروی خواهند کرد و خطر اتروفیکاسیون برای آب های سطحی را به همراه خواهند داشت.

آلودگی آب های زیرزمینی

در مناطق با تراکم جمعیت بالا، آلودگی آب های زیرزمینی فراتر از حد قابل قبول ممکن است رخ دهد. برخی از شهرهای کوچک به دلیل این مشکل، هزینه های ساخت سیستم های تصفیه متمرکز فاضلاب بسیار گران قیمت را به دلیل هزینه بالای سیستم های جمع آوری گسترده، تجربه می کنند. برای کاهش توسعه مسکونی که ممکن است تقاضا برای ساخت یک سیستم فاضلاب متمرکز گران قیمت را افزایش دهد، مهلت قانونی ساخت و ساز و محدودیت در تقسیم املاک اغلب اعمال می شود. اطمینان از عملکرد صحیح مخازن سپتیک موجود نیز می تواند برای مدت زمان محدودی مفید باشد، اما با افزایش تراکم جمعیت، به عنوان یک استراتژی اصلاح اولیه کمتر موثر می شود.

آلودگی آب های سطحی

در مناطق مجاور آب با ماهی یا صدف در نظر گرفته شده برای مصرف انسان، سیستم‌های سپتیک که به درستی نگهداری نمی‌شوند و از کار افتاده به سطوح آلودگی کمک می‌کنند که می‌تواند محدودیت‌های برداشت یا بسته شدن برداشت تجاری یا تفریحی را مجبور کند.

سپتیک تانک دفنی

سیستم سپتیک نمونه ای از تاسیسات فاضلاب در محل‎ (OSSF) ‎است. این مخازن می توانند در محل هایی مانند مناطق روستایی که به یک سیستم فاضلاب متصل ‏نیستند مورد استفاده قرار گیرند. نحوه کار سپتیک تانک نیز به این صورت است که تمامی فاضلاب از ساختمان مورد نظر توسط یک لوله انتقال اصلی وارد یک مخزن ‏سپتیک میشود. کار این مخازن این است که فاضلاب را به قدری نگهداری کند که مواد جامد آن در کف مخزن به شکل لجن ته نشین شده و روغن و چربی آن به شکل لایه ‏ای در روی سطح اب ایجاد شوند. سپس فاضلاب مایع (پساب) از مخرن خارج می شود و وارد محل تخلیه می شود. محل تخلیه سپتیک تانک یک گودال حفاری شده کم ‏عمق و سرپوشیده است که در خاک اشباع نشده ایجاد می شود. فاضلاب تصفیه نشده از طریق لوله وارد سطوح متخلخلی میشود که این امکان را به فاضلاب میدهد که به در ‏میان خاک تصفیه شود. فاضلاب در خاک نفوذ کرده تصفیه میشود و در نهایت وارد اب های زیر زمینی میشود. در نهایت فاضلاب در خاک نفوذ کرده و به طور طبیعی ‏باکتری ها و ویروس های مضر آن حذف می شوند‎.‎

نصب سپتیک تانک:

زهکش های سپتیک ، که به آن میادین لیچ یا زهکشی لیچ نیز می گویند ، تأسیسات دفع فاضلاب زیرسطحی هستند که برای حذف آلاینده ها و ناخالصی ها از مایعی که پس از هضم بی هوازی در یک مخزن سپتیک بیرون می آید، استفاده می شود . مواد آلی در مایع توسط یک اکوسیستم میکروبی کاتابولیز می شوند .

یک میدان زهکشی سپتیک، یک مخزن سپتیک و لوله کشی مربوطه یک سیستم سپتیک را تشکیل می دهند .

میدان زهکشی معمولاً شامل آرایشی از ترانشه‌های حاوی لوله‌های سوراخ‌دار و مواد متخلخل (اغلب شن ) است که توسط لایه‌ای از خاک پوشانده شده است تا از رسیدن حیوانات (و رواناب سطحی ) به فاضلاب توزیع شده در آن ترانشه‌ها جلوگیری کند. ملاحظات اولیه طراحی، هم هیدرولیک برای حجم فاضلابی است که نیاز به دفع دارد و هم کاتابولیک برای نیاز اکسیژن بیوشیمیایی طولانی مدت آن فاضلاب. زمینی که برای میدان زهکشی سپتیک در نظر گرفته شده است را می توان منطقه ذخیره سپتیک (SRA) نامید.

فاضلاب:

فاضلاب پس از استفاده از آب شیرین در کاربردهای مختلف تولید می شود، و معمولاً شامل شستشو، شستشو، یا شستن مواد زائد و مواد مغذی اضافه شده به آب در طول این کاربردها می شود. یک تعریف دقیق تر برای فاضلاب عبارت است از آب استفاده شده از هر ترکیبی از فعالیت های خانگی، صنعتی، تجاری یا کشاورزی، رواناب سطحی آب طوفان، و هر جریان ورودی یا نفوذ فاضلاب  در مصارف روزمره، فاضلاب معمولاً مترادف فاضلاب (که فاضلاب ، فاضلاب خانگی یا فاضلاب شهری نیز نامیده می شود ) است، که فاضلابی است که توسط جامعه ای از مردم تولید می شود. معمولاً از طریق سیستم فاضلاب حمل می شود. 

به عنوان یک اصطلاح عمومی، فاضلاب همچنین ممکن است برای توصیف آب حاوی آلاینده‌های انباشته شده در تنظیمات دیگر استفاده شود، مانند

فاضلاب صنعتی: پسماندهای موجود در آب که از انواع فرآیندهای صنعتی مانند عملیات تولید، استخراج مواد معدنی، تولید برق، یا تصفیه آب و فاضلاب تولید می‌شوند .

آب خنک کننده ، با آلودگی حرارتی بالقوه پس از استفاده برای متراکم کردن بخار یا کاهش دمای ماشین آلات توسط هدایت یا تبخیر آزاد می شود.

شیرابه ، نزولات جوی حاوی آلاینده های حل شده در حین نفوذ در سنگ معدن، مواد خام، محصولات یا زباله های جامد

جریان برگشتی ، حمل خاک معلق، بقایای آفت کش ها، یا مواد معدنی و مواد مغذی محلول از زمین های زراعی آبیاری شده

رواناب سطحی ، جریان آبی که بر روی سطح زمین رخ می دهد، زمانی که آب باران اضافی ، آب طوفان ، آب ذوب یا سایر منابع دیگر نمی تواند به اندازه کافی سریع در خاک نفوذ کند.

رواناب شهری ، از جمله آب مورد استفاده برای فعالیت های تمیز کردن فضای باز و آبیاری چشم انداز در مناطق پرجمعیت ایجاد شده توسط شهرنشینی فاضلاب کشاورزی ، تولید شده از عملیات حیوانات محدود

سپتیک تانک دو انباره

در فرآیند تصفیه پساب در مخازن سپتیک فاضلاب، صعود حبابهای گاز در درون مایع مخزن تا حدودی سیر طبیعی ته نشینی مواد جامد را مختل می کند. راه حل این ‏مشکل ساختمان یک سپتیک تانک دو انباره است. به این ترتیب که مواد معلق سبک که از انباره اول خارج می شوند با شرایط مساعدتری در محیط آرام انباره دوم ته نشین ‏می شوند. این کار به خصوص در مواقعی که حجم لجن ته نشین شده زیاد و تجزیه بی هوازی سریعاً در حال گسترش است، بسیار موثر می باشد. لجن انباره دوم معمولاً‌ ‏یکنواخت تر و کف متشکله در آن کمتر از انباره اول است. مواد معلق، پساب چنین دستگاهی نیز کمتر از سپتیک تانک یک قسمتی است. در حقیقت و با توجه به تعاریف ‏فوق مخزن سپتیک دو انباره که بعضا به سپتیک تانک دوجداره نیز از آن نام می برند حوضچه ته نشینی ساده ایست که در آن فاضلاب با سرعتی کم و بطور مداوم در ‏جریان است. لذا مواد معلق ته نشین شده بصورت لجن در کف انباره با کمک باکتری های بی هوازی هضم میشود، و در نتیجه تبدیل به مواد آبکی و گازی شکل می گردد و ‏از حوض خارج می شود لذا از مقدار لجنی که باید تخلیه شود کاسته می شود. طوریکه تخلیه لجن سپتیک تانک حداکثر یک بار در سال و در نهایت ۵ سال یکبار نیاز به ‏خالی کردن پیدا می کند. نکته مهمی که باید حتماٌ رعایت شود این است که در تمام مدت مقدار فاضلابی که از مخزن سپتیک خارج می شود برابر با مقدار فاضلابی باشد که ‏وارد سپتیک می شود. این موضوع در طراحی سپتیک اینگونه می بایست مد نظر قرار گیرد که قطر لوله خروجی از قطر لوله ورودی کمتر نباشد‎.‎

مكانيزم عملكرد سپتيك تانك

ابتدا فاضلاب از طريق لوله ورودي وارد بخش اول سپتيك تانك مي شود. اين بخش كه توسط يك ديواره جدا كننده از بخش دوم مخزن جدا شده است، حجمي معادل دو سوم از كل حجم سپتيك تانك را شامل مي شود. با ورود فاضلاب به اين بخش، مواد معلق و ذرات خارجي به سبب وزن بيشتر خود به سمت پايين حركت كرده و در كف مخزن ته نشين مي شوند. روغن و چربي ها نيز به دليل اين كه داراي وزن مخصوص كمتري نسبت به فاضلاب هستند، به سمت بالا حركت كرده و بر روي سطح شناور مي شوند.

تجمع مواد ته نشين شده در كف سپتيك تانك باعث ايجاد توده اي از لجن شده و ميكروارگانيسم ها و باكتري ها در آن تكثير يافته و رشد مي كنند. واكنش هاي بيولوژيكي كه در جريان تكثير و رشد آن ها اتفاق مي افتد باعث مي شود كه مواد آلي آلاينده تجزيه شده و فاضلاب تصفيه شود. انجام اين واكنش ها همچنين سبب تبديل حجم قابل توجهي از لجن به بيوگاز و كاهش حجم لجن مي شود. بيوگاز توليد شده كه عمدتاً متان است از طريق لوله خروج بيوگاز از سپتيك تانك خارج مي شود. در ادامه پساب بخش اول با عبور از مسير ارتباطي تعبيه شده در ديوار جدا كننده، وارد بخش دوم سپتيك تانك مي شود. در اين بخش ذرات بسيار ريز چربي و روغني كه در فاضلاب باقي مانده باشد، بر روي سطح شناور مي شوند. در نهايت پساب زلال شده از طريق لوله خروجي از سپتيك تانك خارج مي شود.

لجن انباشته شده در سپتيك تانك پس از حدود دو سال نياز به تخليه دارد. به هنگام تخليه بهتر است، كمي از لجن را در سپتيك تانك باقي گذاشت. زيرا اين لجن حاوي ميكروارگانيسم ها و باكتري هاي موثر در تصفيه بوده و تخليه كامل آن ها باعث طولاني شده زمان راه اندازي مجدد بخش بيولوژيكي سپتيك تانك مي شود.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
Profile Pic
موضوعات
لینک دوستان
آمار سایت
  • کل مطالب : 7
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 1
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 5
  • بازدید ماه : 35
  • بازدید سال : 258
  • بازدید کلی : 1823
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی